[aku si penunggang nafsu, atau si tunggangannya nafsu ?]

|

Jihad  perlu kepada pengorbanan.
pengorbanan  perlu kepada jihad.

Ibaratnya jihad dan pengorbanan ni seperti fahmi dan hanif.
seperti kata imam ghazali, “Negara dan islam itu adalah kembar”. Tidak  boleh pisahkan antara keduanya. Sama juga kepada jihad dan tadhiyah. Tiada jihad melainkan bersamanya tadhiyah.
Mana boleh pisahkan  adik beradik kembar. Kalau dah macam adik beradik pon xleh dpisahkan,inikan pula adik beradik kembar. Mcm tu la perumpamaan jihad dan tadhiyah nie, seperti adik beradik kembar. Hehe.
tiba-tiba citer pasal jihad ngan pengorbanan nie apesal ?

nk citernye,,,pasal social networking la…
nie khas untuk mereka yang sudah berlebih-lebih dalam fb kot. ?
dah hampir seminggu xbukak fb. Kalau sebab sibuk tu lain la,tp,,,,dah seminggu xbukak fb dan peluang terbuka luas nk bukak fb. 



Alhamdulillah, xberjaya lagi bukak. Bukan nk cakap fb nie haram, tp mmg HARAM la kalau fb yang sepatutnya menjadi medan dakwah, jadi medan lain pulak. Kalau fb jadi medan carik jodoh jadi hukum haram x fb ?
huh~persoalan yang tiba-tiba terlintas ketika menaip. Yelah, dah nama pon social networking, crik jodoh tu trmsok la dlm perkara2 sosial kot ?ke salah ?crik jodoh tu tmsok gak dlm ibadah…
matlamat tarbiyah ke 2 tu…kelu tangan nk menaip lagi. zzzzzzzzzzZZZZZZZZZzzzzzzzz…..

Woi, penulis.
MASUK TAJUK BALIK LA!!!

huh~
nk tahu addict kepada sesuatu ?
kita kena uji diri kita dulu. Cmne nk uji ?
haaa…bila sesuatu benda yang kita rasa kita addict sudah terhidang di depan mata, apa yang kita akan lakukan ?
jika kita masih mampu bersabar,tidak ikut keinginan yg bernama hawa’ maka, anda boleh puji diri sendiri dgn mengatakan “saya penunggang nafsu yang berjaya. Hoho~”
tapi,,,bila tidak berjaya menahan keinginan itu, maka katakanlah pada diri sendiri “aduhai,,,nafsu!engkau pula yang menjadi penunggang kepada diriku!!”

kaitannya dengan jihad dan penorbanan ialah :
jihadnya melawan hawa nafsu, dan pengorbanannya ialah terpaksa menolak keinginan/kesukaan/keHOBIan/kenafsuan dan sgala jenis benda lain ntuk mendapat redhnya tuhan.

post kali ni ada sapa2 tidak faham ?kalau xpaham boleh kot tnye…
sbb ayat dlm post nie banyak ayat tunggang-langgang. Saya cuma tidak berapa suka kepada keFORMALian saja.





4 comments:

sisIzzati said...

macam kembar, yess..!

kna try jgk nih, nk uji sape menang..
mudah nk paham wlu tunggang langgang..

fahmi said...

'dasyat' nye prumpamaan anda 2, siap bagi link lagi kan... timo kaceh daun keladi, laen kali jgn buat lagi... hahaha

addicted to FB jgk tmasuk dlm ditunggang nafsu kan.. alhamdulillah anda sdh mnuggangnya... lps exam nnti, mtk smula pswod ngn adek hang...

kalau xbrdaya sgt mmnuggangnya, at least kurungnya dulu & pagarkan betul2 kan... x gi2 ustad???

p/s: bsedia ngn kesedihan N9 kalah kpd kelate... hahahaha

Al-Qassam said...

sisIzzati :huhu..maknenye,,bhse tunggang langgang saya senang difahami oleh setiap lapisan masyarakat..oh ye,,,dan lebih kalau nk faham lg,kembar tu ibaratnye mcm fahmi ngan hanif..haha

fahmi :hahaha,,,kne wat gitu kat fb saya...kalu tdk,,slamanya akan dtggang nafsu fb...ouhhh T_T

cmne nk kurungkn dan pagarkan dlu ?hmm...

p/s :seri je bohhh,,,hahaha

fahmi said...

kurung @ pagar kan:

buat la 2jam ke sehari utk fb @ studi xbley ada lptop dpn mata @ fb hnya bleh smggu sblm exam... hahaha

Post a Comment